Kenmerken van problemen in de auditieve verwerking
| ● | vaak aangeven iets niet gehoord te hebben (huh, wat zeg je?) |
| ● | de ander niet goed kunnen verstaan wanneer er achtergrondgeluid is |
| ● | de ander wel goed kunnen verstaan in een rustige situatie |
| ● | mondelinge opdrachten moeizaam begrijpen, vooral als ze lang en ingewikkeld zijn |
| ● | vaak iets verkeerd verstaan |
| ● | meer tijd nodig hebben om uit te vinden wat er gezegd is en zodoende vaak om herhaling vragen |
| ● | moeite hebben met het onthouden van mondelinge informatie. Mondelinge informatie wordt snel vergeten, schriftelijke informatie wordt beter onthouden |
| ● | snel afdwalen bij gezamenlijke gesprekken of in kringgesprekken (op andere momenten wanneer er niet gesproken wordt, kunnen zij hun aandacht wel voldoende richten) |
| ● | inadequate antwoorden geven op vragen of opdrachten. De antwoorden zijn vaak niet passend bij de gestelde vraag of opdracht. |
("Kinderen met luisterproblemen", uitgave van Fenac, K. Neijenhuis & UMC St. Radboud afdeling KNO/AC, januari 2005)