Richtlijnen en instructie gebruikers
Wanneer er binnen de school gestart wordt met het gebruik van solo apparatuur, zal deze eerst moeten worden aangevraagd bij de leverancier. Informatie over de aanvraag van de apparatuur vindt u
hier.
Op welke momenten inzetten
De solo apparatuur kan op verschillende momenten binnen school worden ingezet. De momenten van dragen zijn uitgewerkt in het overzicht "momenten inzetten solo apparatuur".
Bij het gebruik van solo apparatuur binnen het kleuteronderwijs, wordt de solo in elk geval gedragen tijdens
kringmomenten, liedjes zingen en voorlezen. Tijdens buiten spelen, vrij spelen en NGT lessen wordt ervoor gekozen de microfoon van de zender uit te zetten (mute) of de ontvanger af te doen. Wanneer de apparatuur langere tijd op een dag (bijv. een heel uur) niet gebruikt wordt, kan de ontvanger af-/uitgedaan worden. Zeker wanneer kinderen veel bewegen en spelen, verdient het de voorkeur de apparatuur af te doen, zodat deze niet kapot gaat of kwijt raakt. Wanneer ervoor wordt gekozen de ontvanger te blijven dragen, maar de apparatuur even niet gebruikt wordt, verdient het de voorkeur de microfoon van de zender op "mute" te zetten, zodat er geen ruis optreedt.
Vanaf groep 3 wordt de apparatuur gedragen tijdens onder andere instructiemomenten, kringmomenten, voorlezen en zingen. Tijdens zelfstandig werken, NGT lessen en buiten spelen wordt ervoor gekozen de apparatuur uit te zetten of niet te dragen. Tijdens de vaklessen, m.u.v. gym, wordt de apparatuur gewoon gedragen. De momenten van dragen zijn uitgewerkt in een uitgebreid
overzicht (.doc). Wanneer de zender langer dan een kwartier niet gebruikt gaat worden, kan deze worden uitgezet. De kinderen kunnen hun ontvangers dan gewoon inhouden. Alleen tijdens het vrij spelen of buitenspelen, kunnen de ontvangers het beste worden losgekoppeld en opgeborgen, zodat deze niet kwijt raken.
Leerkracht wegwijs maken
Voordat er gewerkt kan worden met de solo apparatuur in de klassen, is het belangrijk om de leerkracht goed te informeren over (het doel, de bediening en de werking van) de apparatuur. In sommige gevallen kan het ook belangrijk zijn om de leerling goed voor te bereiden op het werken met de apparatuur.
Voorbereiding van de leerlingen
De leerlingen kunnen
voorbereid worden door samen een gesprek aan te gaan over het verstaan van spraak in de klas. Er wordt besproken dat solo apparatuur ervoor zorgt dat de stem van de leerkracht rechtstreeks in het oor van de leerling terecht komt, en dat de leerling daardoor de leerkracht waarschijnlijk beter zal kunnen verstaan. Wanneer de leerling vooraf een vragenlijst heeft ingevuld over het verstaan van de leerkracht/kinderen in verschillende situaties, kan deze lijst ook als uitgangspunt worden gehanteerd in dit gesprek.
Voorbereiding van de leerkracht
Er kan, wanneer de apparatuur binnen school door veel leerkrachten gebruikt wordt, voor gekozen worden om alle leerkrachten jaarlijks te scholen in het gebruik van de solo apparatuur. Nieuwe leerkrachten kunnen apart worden geschoold door de coördinator solo apparatuur of de technicus van de school.
Informatie over onderwerpen die binnen deze scholing aan bod kunnen komen vindt u
hier.
Communicatie met ouders
Alle ouders worden middels een
brief (.doc) geïnformeerd over het beleid met betrekking tot solo apparatuur dat binnen de school gehanteerd wordt. Dit beleid kan ook evt. opgenomen worden in de schoolgids van de school. De informatie bestaat uit de volgende punten:
● | uitleg over doel en werking van de solo apparatuur |
● | uitleg over voordelen en beperkingen van de apparatuur |
● | uitleg beleid m.b.t. solo apparatuur binnen de school |
● | momenten van inzetten van de apparatuur |
Deze brief kan eventueel worden aangepast, naar de situatie van de betreffende school. Ouders kunnen ook middels een
brief (.doc) geïnformeerd worden over evt. thuisgebruik van de apparatuur. De solo apparatuur die op school wordt gebruikt en door school is aangeschaft, kan niet mee naar huis gegeven worden. Dit betekent dat thuisgebruik alleen mogelijk is wanneer ouders, zelf of via hun zorgverzekeraar, een set solo apparatuur aanschaffen voor hun kind. Wanneer het kind het cluster 2 onderwijs bezoekt, is aanvraag van de apparatuur voor in de thuissituatie via de zorgverzekeraar van de ouders vrijwel niet mogelijk.