Verstaanbaarheid
De stem van de leerkracht moet ook voldoende boven stoorgeluid uitkomen. Er zijn drie typen van stoorgeluid te onderscheiden:
● | late galm ten gevolge van slechte akoestiek |
● | lawaai bronnen binnen het klaslokaal door b.v. gepraat, luchtbehandeling, geschuif van meubilair |
● | lawaai van buiten het lokaal dat het lokaal binnendringt, door een lawaaiige omgeving en onvoldoende geluidswerende gevel. |
De mate van spraak-verstaanbaarheid in een ruimte kan worden uitgedrukt in de Speech Transmission Index (STI). De STI ligt tussen 0 en 1. Een gegeven STI-waarde zegt iets over de verstaanbaarheid van spraak in een gegeven situatie. Voor een normaal horende volwassenen geldt globaal de volgende tabel:
STI | 0,0-0,3 | 0,3-0,45 | 0,45-0,6 | 0,6-0,75 | 0,75-1,0 |
Verstaan-baarheid | Slecht, niet verstaanbaar | Zwak, verstaanbaarheid niet gegarandeerd | Redelijk, aanvaardbaar bij eenvoudige boodschap | Goed, minimale waarde voor leslokalen etc | Uitstekend, ideaal voor ruimtes tbv kennisoverdracht |